BITZ Som besat – Inspireret af virkelige begivenheder

Ellen Holmboe: Den 4. maj, når lysene tændes til minde om afslutningen på De Mørke År, tænker jeg altid på min driftige mormor, Else Malers, der spandt guld på mørklægningsgardiner – efter befrielsen.
Min mormor havde en farvehandel i Kibæk, og da hun så, at folk havde brændt deres forhadte sorte gardiner på glædesblus i gaderne, bestilte hun fluks rigeligt hjem. Hun vidste nemlig godt, at småbørnsforældrene ville komme luskende tilbage inden længe, fordi de ikke kunne få deres børn til at sove i de lyse sommernætter, der var lige om hjørnet. Sådan et par størrelser havde hun nemlig selv derhjemme; min mor og moster.
Denne lille hverdagshistorie har fundet vej til min seneste BITZ-bog, der trods sin fantasifulde handling lægger stor vægt på at være realistisk i beskrivelsen af hverdagen under besættelsen.
Else Katrine Mathilde Munksgaard Pedersen, f. 1913.
Ellen Holmboe, den 4. maj 2015, på 70-årsdagen for Danmarks befrielse
This entry was posted in Hvor får du dine ideer fra? and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

